BASIN AÇIKLAMASI
SAYIN CUMHURBAŞKANI MİT YASASINDAKİ KİŞİYE ÖZEL DÜZENLEMEYİ VETO ETMELİYDİ.
Anayasa’nın 104.md.sine göre, Devletin başı sıfatıyla Türkiye Cumhuriyeti’ni ve ulusal birliğimizi temsil eden Sayın Cumhurbaşkanı ; Anayasa’nın uygulanmasını , Devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetmek zorundadır.
Bu görevin kapsamında tanınan yasaları veto etme yetkisini (bir kez daha görüşülmek üzere Meclise iade etme ) Sayın Cumhurbaşkanı bugüne kadar bir kez ( şike yasası olarak bilinen yasada) kullanmış olup, veto gerekçelerinden en önemlisi , Anayasa Mahkemesinin bu husustaki kararlarına atıf yapılarak , yasanın “…kişiye özel ….” niteliğine vurgu yapılması ve bu durumun “…kamu vicdanında yarattığı rahatsızlık….” idi.
Şike Yasasındaki düzenlemenin her ne kadar kişiye özel bir niteliği olmasa da , bu şekilde algılanmasının kamuoyu vicdanında yaratacağı rahatsızlığı ifade ederek bu konuda yani “….kişiye özel yasa çıkarılmaması…….” konusundaki hassasiyetine dile getiren Sayın Cumhurbaşkanı maalesef MİT Yasasındaki “…kişiye özel düzenleme …” olmadığını hiç kimsenin söyleyemeyeceği ve kamuoyu vicdanı rahatsız eden değişikliği jet hızıyla onaylamıştır. Kamuoyu vicdanı , halkın sesidir, halkın, Cumhur’un temsilcisi ve sesi olan Sayın Cumhurbaşkanı’nın Anayasa’nın 2. maddesindeki “..Hukuk Devleti…” ve 10.maddesindeki “….kanun önünde eşitlik…” ilkelerine açıkça aykırı olan bu yasayı veto etmemesi kamuoyu vicdanındaki rahatsızlığı daha da arttırmıştır.
Genelkurmay Eski Başkanı İlker BAŞBUĞ’un tutuklandığı gün “Hukuk önünde herkes eşittir .” diyerek Anayasa’nın 10.maddesindeki “….kanun önünde eşitliğe…” vurgu yapan ; şike yasasını “… kişiye özel yasa çıkarılamayacağı…” gerekçesiyle iade eden Sayın Cumhurbaşkanı’nın “…kişiye özel olmadığını…” hiç kimsenin tartışamayacağı MİT yasasını jet hızıyla onaylaması kendi görüş ve uygulamaları açısından bir çelişkidir. Sayın Cumhurbaşkanı Anayasa’nın 104. maddesindeki çok önemli görevlerinin gereği olarak bu çelişkiye izin vermemeliydi.
Bir başka problem de böylesine önemli bir yasayı haklı olarak eleştiren muhalefetin toplam milletvekili sayısı 216 olmasına rağmen oylamada 63 milletvekilinin tasarı ile ilgili hayır oyu kullanmasıdır.
Anayasa’nın Hukuk Devleti ve Kanun önünde eşitlik ilkelerine açıkça aykırı olan bu yasanın Anayasa Mahkemesi’ne götürülmesi durumunda Anayasa Mahkemesi’nin daha önceki uygulamalarını da gözeterek yasayı iptal etme olasılığı yüksektir.
Diğer taraftan Sayın Başbakan’ın onaylanan yasa ile ilgili muhtemel bir soruşturma izni vermemesi İdari İşlem niteliğinde olup (eğer bir başka sürpriz düzenleme daha getirilmezse ) ilgili Savcı tarafından Danıştay’da dava konusu edilebilir, yani soruşturma izni verilmemesi Danıştay tarafından iptal edilebilir. Bu durumda soruşturmaya başlanabilecektir.
Elbette tüm bunlara gerek yoktu, yapılması gereken Özel Yetkili Mahkemelerin tamamen yürürlükten kaldırılması idi . Bu durumda zaten ilgili kişiler hakkında MİT Yasası nedeniyle izin almak gerekecekti. En önemli kazanım ise Özel Yetkili Mahkemelerin yaklaşık 7 yıldır yaşattığı hukuka aykırılıkların bitecek olmasıydı. İktidar bu hususta tüm toplumun beklentisini göz ardı etmiş ve tarihi bir fırsatı kaçırmıştır.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
Av.Rıza ÖZTEKİN
ESKİŞEHİR BARO BAŞKANI